Samen Leven gaat door!

Over mensen die hun stad vooruit helpen!

Er zijn veel sociale en duurzame initiatieven van Rotterdammers in de stad.

En dat is maar goed ook. Er valt nog veel te verbeteren. Grote en kleinere uitdagingen belemmeren initiatieven en mensen in hun ontwikkeling.

De kinder kleding bank probeert op haar manier een steentje bij te dragen aan de armoedeproblematiek, maar dreigt dakloos te worden.

Door boete op boete te stapelen is de gemeente de grootste schuldeiser van de stad.

De participatiesamenleving

De participatiesamenleving, waarbij de regering de burgers uitnodigt om zelf initiatieven te ontplooien, lijkt te stranden op de stroperigheid van het systeem.

Waar de ene ambtelijke afdeling behulpzaam en bereidwillig, mensen helpt met hun initiatief, zit de andere afdeling vast aan oude spelregels die verandering en initiatieven van onderaf frustreren.

Hoe kunnen initiatiefnemers verder komen met hun project? Wie gaat hen helpen om hun droom met de stad te helpen verwezenlijken?

Open Rotterdam

In een serie van zes afleveringen op Open Rotterdam, doet Wijk-TV verslag van initiatieven van Rotterdammers die hun stad vooruit helpen. Een portret van het initiatief, maar ook de hobbels, of soms grote probleem en uitdagingen waar ze tegen aan lopen.

Samen met Wijk-TV gaan ze op zoek naar een mentor, coach of andere ondersteuner. Mensen uit de politiek, maatschappelijk werk en andere actieve stadmakers zijn bereid gevonden om vrijwillig hulp te bieden.

Na vijf afleveringen worden de vorderingen in beeld gebracht. Krijgt Het Leespaleis de vrijwilligers die bij ze past, is de meneer met schulden weer terug bij af, of is het hem toch gelukt om met steun van verschillende organisaties zijn leven weer op te bouwen?

Vanaf vrijdag 16 november, zes weken lang te zien bij Open Rotterdam.

Samen Leven gaat door!

Dit project is mogelijk gemaakt met een financiĆ«le bijdrage van het Mediafonds  Rotterdam en Volkskracht i.s.m. Open Rotterdam